Motorkerékpár, személy- és kisteherautó

2018 őszétől cégünk új gumiszerviz szolgáltatással bővíti kínálatát a KOMLÓI telephelyén.

Professzionális, modern munkaeszközökkel és gépekkel, kellemes, tágas környezettel és korszerű műhellyel várunk minden kedves érdeklődőt.

Szervizünk szolgáltatásai:

  • gumiszerelés 24 col-ig
  • defekt javítás
  • centrírozás,
    kiegyensúlyozás
  • gumik,felnik tárolása

Hasznos tanácsok

Gumiabroncs tárolása:

A gumiabroncsokban lévő öregedésgátlók ellenére a gumiabroncsok az idővel öregszenek. Ezt az öregedési folyamatot szakszerű tárolással minimálisra lehet csökkenteni. A gumik helyzetét leszereléskor meg kell jelölni (pl. jobb első kerékre ráírni krétával, hogy JE). A felnire szerelt gumikat egymásra rakva vagy felakasztva, a leszerelet gumikat állítva és időnként forgatva érdemes tárolni. A gumikat hűvös (10-20 fok), száraz és sötét helyen (UV sugárzástól mentes helyen) tároljuk. Több hónapos tárolás esetén a gumiabroncsok nyomását csökkentse a felére és rendszeres időközönként ellenőrizze!

Kerékcsavarok meghúzása:

A kerékcserét követő 50km után a csavarokat újra kell húzni! Az egymással átlósan lévő kerékanyákat, ill. csavarokat kell egymás után meghúzni. A gyártók által megadott meghúzási nyomatékokat be kell tartani. A kézzel történő érzés szerinti meghúzás nem mondható biztonságosnak, ezért biztonsági szempontból érdemes nyomatékkulcsot használni.

Levegőnyomás ellenőrzése:

A levegőnyomás értéke alapvetően befolyásolja az autó iránytartását, a fékező- és vonóerőt és a gumiabroncsok futásteljesítményét, ezért nagyon fontos az előírt értékű levegőnyomás betartása. Ezt érdemes kéthetente ellenőrizni. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. Hidegnek tekinthető az abroncs, ha 2-3 órája nem üzemelt, vagy ha csak 2-3 km-t futott alacsony sebességgel. A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt. Az elégtelen levegőnyomás a gumiabroncsot folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A gumiabroncs vázszerkezetének fokozott deformációja miatt a gumiabroncs tönkremenetele elkerülhetetlen. A gumiabroncs ebből adódó hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.

Gumikról általában (abroncsszerkezetek, egyéb fogalmak)

A gumiabroncs szerkezete:

Külső megjelenése alapján azt hihetnénk, hogy az autók, motorok gumiabroncsa kizárólag gumiból készül, noha valójában négy fő összetevőjük van: gumi, kordszövet, vegyi anyagok és fém. Mindegyik egy-egy speciális feladatot lát el, és ezek együttesen adják a gumiabroncsoktól megkívánt tulajdonságokat. Napjaink tipikus radiál gumiabroncsának csak alig több mint egy harmada áll gumiból (tömeg szerint) – és a gumitartalomnak kb. 70%-a kőolajból nyert szintetikus gumi polimer. Kívülről természetesen a gumit látjuk, amely a futófelületet és az oldalfalakat alkotja, anyagába azonban más vegyi anyagokat is kevernek. Belülről a gumiabroncs szilárdságát a vázszerkezete adja, amelyet elsősorban szövet textilbetétek – gumírozott kordszövet rétegek – alkotnak, de nagyobb igénybevételű abroncsok acélbetéteket is tartalmaznak. A gumiabroncsot a nagy szakítószilárdságú, gumibevonatú acélszálakból álló, ú.n. peremhuzal karikák szorítják biztonsággal a keréktárcsához. A gumiabroncsot vegyi összetevői teszik ellenállóvá az elhasználódással, a hővel és az öregedéssel szemben. De ugyanezek a vegyi anyagok biztosítják a gumiabroncs kopásállóságát, tapadási tulajdonságait. A gumihoz kevert összetevők és vegyi anyagok típusa és mennyisége attól függ, hogy a gumiabroncs melyik részén használjuk ezeket. A gumiabroncs két alapvető részből áll: a futófelületnek – amely az úttal közvetlenül érintkezik – kell biztosítania a megfelelő tapadást, miközben ellenállónak kell lennie a kopással szemben. A másik alkotóelem a karkasz, vagyis a gumiabroncs vázszerkezete, amely a gumiabroncs szilárdságát és rugalmasságát biztosítja.

  • Légzáró réteg: A gumiabroncs légtartását biztosítja.
  • Öv: Radiál gumiabroncs esetében a karkaszvázon elhelyezkedő övbetétekről van szó, amelyek a futófelület stabilitását biztosítják.
  • Karkasz: A gumiabroncs teherhordó váza. Az övbetétetekkel és a perem közötti vázrésszel együtt. Ha ez a része sérül meg egy abroncsnak akkor az csak speciális esetben javítható, illetve használható fel futózásra.
  • Futófelület: Mintával ellátott felület, amely biztosítja a gumiabroncs optimális kapcsolatát az útfelülettel.
  • Mintaelem/mintaárok: Mintaelemek a futófelületen (mintaárok: negatív mintarész, mintaelem: pozitív mintarész).
  • Oldalfal: A gumiabroncs oldalsó része.
  • Peremhuzalkarika: A gumiba ágyazott tekercselt acélhuzal-karika. Ez biztosítja a gumiabroncs feszes illeszkedését a kerékpánton.
  • Tubeless (TL): Tömlő nélküli gumiabroncs beépített légzáró réteggel.
  • Tube Type (TT): Csak belső tömlővel használható gumiabroncs.
  • TWI: Tread Wear Indicator: Futófelületi kopásjelző, a hatóságilag megengedett minimális 1,6 mm-es mintázatmélységet mutatja.
  • Szelep: A kerékpántra rögzítve (tömlő nélküli) vagy a tömlőbe vulkanizálva, a gumiabroncs levegővel való felfújását és a levegőnyomás ellenőrzését teszi lehetővé.
  • Szelepvédő sapka: Védi a szelep szerkezetét a szennyeződéstől és nedvességtől. A szelep tömítése érdekében elengedhetetlen.

A gumiabroncs oldalfalán található jelölések:

Gumiabroncs jelölései (példa: 205/65 R 14 95W)
205 A gumiabroncs szélessége milliméterben (mm)
65 A gumi magasságának és szélességének viszonya %-ban
R Az abroncs szerkezeti felépítése (radiál / diagonál)
14 A felni átméröje col-ban, 1 col = 25,4 mm
95 (Load Index) terhelhetöség megadása, itt: 95 = 690 kg
W Sebességhatár jelölése, W = Sebességhatár: 270 km/h

Egyéb, speciális jelölések
M+S Téligumi
RF Speciálisan megerösített gumiabroncs (reinforced)
C Speciálisan megerösített főképp kisteherautóknál
N1 N0 Speciális Porsche-specifikáció

Diagonál szövetváz:
Felfújható abroncs szerkezet, amelyben a szövetszálak a köpenyperemig terjednek és 90°-nál kisebb váltószögeket zárnak be a futófelület koronavonalával.

Radiál szövetváz:
Egy felfújható abroncs szerkezet amelyben a szövetkordok a köpenyperemig terjednek és 90°-os szöget zárnak be a futófelület koronavonalával ahol a szövetvázat egy kinyújthatatlan acélöv betét biztosítja.

Aquaplaning:
Egy olyan jelenség, ahol az úton lévő vizet a futófelület már nem tudja kanalizálni illetve elvezetni. Ennek hatására az úttest és a gumiabroncs között egy olyan vízfilm keletkezik amelyen a gépkocsi elkezd siklani és kormányozhatatlanná válik (vízisí jelenség). Az okozója ennek a jelenségnek nem csak túl nagy sebesség ill. vízmennyiség lehet hanem elkopott futófelületek is! Idejében cseréljen gumiabroncsot!

BAR:
A nyomás (levegőnyomás) egysége, 1 bar = 0.986923 atm = 100 kPa = 105 N/m2

DOT-szám:
Az amerikai „Department Of Transportation” – hivatal által megkövetelt gyártási idő megadása. Pl. „318” = 1998 év 31. munkahete. A 2000. Évtől négyjegyűvé változtak ezek a számok. Pl. „1501” 2001 év 15. munkahete.

Futási irány:
Jó minöségű abroncsoknál nyíllal jelölt gördülési irány. A gumit csak ebbe az irányba lehet használni ill. felszerelni. Előny: halkabb mint más típusú abroncsok, jobb tapadás és nagyobb biztonság aquaplaning ellen.

Lamellák:
Finoman bevágott gumiblokkok a futófelületen amelyek mint tapadókorongok hatnak. Ezek a téligumikon találhatóak ahol a fékezésnél ill. gyorsításnál erősen emelik a kapaszkodást, tapadást.

Sebesség index:
A sebesség index az adott gumiabronccsal megengedett legnagyobb sebességet határozza meg. Rövidítése: SI (Speed Index)